mandag 15. februar 2016

Sammen mot matsvinn

Restemat.no har vært “sovende” i et par år nå. Andre prosjekter har overtatt tid og fokus. Men jeg har jo ikke sluttet å lage mat! Og jeg har heller ikke sluttet å engasjere meg for miljø og bærekraftig matkonsum. Derfor ble jeg skikkelig gira når jeg hørte om butikkonseptet holdbart.no som åpnet i Vestby i november.

Holdbart.no selger mat som ellers ville blitt kastet: varer med kort holdbarhet, varer med “feil” emballasje og overskuddsvarer som er på vei ut av sortimentet til butikkkjedene. I tillegg til endel tørrvarer som har passert “best før” dato, men som smaker like godt og er helt trygt å spise (les om datomerking på Mattilsynets nettsider). For egen del blir jeg barnslig gira av å kjøpe skikkelig billig mat samtidig som jeg føler at jeg redder verden bittelitte grann… okei, min handlekurv betyr kanskje ikke så mye i den store sammenhengen, men jeg digger konseptet, at man hindrer fullt ut spiselig mat å bli reddet fra søppeldynga!

Siden holdbart.no og restemat.no jobber for samme sak, bare med litt ulikt utgangspunkt, har vi bestemt oss for å samarbeide! Derfor vekker jeg bloggen til live igjen, og utvider temaet sånn at det framover ikke bare blir oppskrifter basert på rester. Med jevne mellomrom skal jeg besøke butikken i Vestby og plukke varer de har fått inn, for så å presentere inspirerende, gøyale, rare, billige og smakfulle oppskrifter basert på varene her på bloggen. Jeg kommer også til å publisere innhold på holdbart.no’s egne nettsider som lanseres om noen uker.

Innimellom håper jeg også å kunne legge ut nye sprelske restemattips, og enkelte helt andre oppskrifter som bare er knakende gode her på bloggen. Det betyr at du får enda flere alternativer når du går inn på restemat.no og bruker emneknaggene til høyre for å finne ut hva du kan lage med det du har til overs.

Og, du, kom gjerne med ønsker - har du noen rester du trenger å få brukt opp? Jeg tar utfordringen!


Fru Lou/Louise

3 kommentarer:

  1. Dette var veldig hyggelig å høre! Har brukt bloggen din som oppskriftsbase i "hvileperioden", og gleder meg til nye oppskrifter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Blir veldig glad for å høre at oppskriftene mine faktisk blir brukt :-)

      Slett

Subscribe

Labels

Flickr