fredag 15. november 2013

Hva spiser verden?


Visste du at vi i Norge bruker omtrent 1000 kalorier mer enn vi kunne klart oss med i vårt daglige kosthold, mens befolkningen i Tjad lever på et snitt på ca 400 kalorier under det daglige behovet?

Det lærte jeg på utstillingen "Hva spiser verden" som er hovedutstilling på Nobels Fredssenter fram til februar. Utstillingen består av 33 store detaljerte fotografier av familier fra 25 ulike land, fotografert hjemme hos hver familie med alt de spiser i løpet av en uke foran seg. Fotografiene er både vakre og tankevekkende. Noe av det mest iøyenfallende var hvordan bildene fra Norge og andre vestlige land var fylt opp av fargerik emballasje, så det nærmest var umulig å se hva slags matvarer de faktisk spiste, mens i bildene fra Asia, Afrika og Sør-Amerika dominerte hauger med grønnsaker, ris, poteter, og av og til kjøtt eller fisk. Ellers fant fireåringen og jeg ut at det var løk på alle bildene (evt som ingrediens i maten som var avbildet), og poteter på de aller fleste. Og at vi drikker veeldig mye melk i Norge.

I tillegg til hovedutstillingen med fotografiene i første etasje har Fredssenteret i samarbeid med matvett.no et "matkasterom" i andre etasje, med fakta-informasjon og effektiv visualisering av hvor mye mat vi lar gå til spille i Norge og på verdensbasis. Rommet fungerte veldig godt som utgangspunkt for å forklare barna hvorfor jeg stresser sånn med at de skal spise opp den maten de har fått før de ber om noe annet. På den ene veggen var det for eksempel malt 380 brødskiver. Like mange brødskiver som hver nordmann kaster i året...

Utstillingen tilfredsstilte både kikkeren i meg (er jo veldig gøy å se hvordan helt vanlige folk har det hjemme hos seg, og himle med øynene over hvor mye godteri de spiser, for eksempel!), fascinasjonen min for mat og kunnskapstørsten min. I tillegg var det et pluss at det var lagt opp til morsomme aktiviteter for barn relatert til ustillingen (for eksempel lukte- og føle-bokser).

Torsdag 21. november er det restetorsdag på Fredssenteret, da blir det restematbord, quiz og slam poetry. Restekokk Sara Døscher lager middag og ordfører Fabian Stang kommer innom. Jeg har dessverre ikke mulighet til å komme selv, men håper du tar turen innom! Hvis ikke så besøk utstillingen senere - den er verdt å få med seg.

(Bildet er av ettåringen min inne i fugleskremselet på matkasterommet :)

3 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du er tilbake! Har vært litt stille hos deg i det siste, men jeg er stadig innom i håp om nye, gode tips.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for veldig hyggelig kommentar - det varmer! Ja, bloggen har blitt nedprioritert det siste halve året, og jeg er litt usikker på hvor veien går videre. Men jeg ser jo at jeg har jevn trafikk selv om jeg ikke legger ut noe nytt, så bloggen blir neppe lagt ned :-)

    SvarSlett
  3. Så spennende utstilling, ikke vært på den selv… :)

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr