onsdag 21. november 2012

Enkel Pumpkin Pie


Denne uken er det Thanksgiving i USA, og årets viktigste høytid for amerikanere flest. Menyen for Thanksgiving-helgens familiemiddag følger klippefaste tradisjoner: helstekt kalkun med stuffing, potetmos (ofte søtpotet), tranebærsyltetøy, saus og grønne bønner eller erter. Og til dessert: Gresskarpai. Som ikke må forveksles med en middagspai, men som er en søt terte med kremet gresskarfyll.

Grunnen til at du får oppskrift på gresskarpai her på restemat.no er fordi jeg for en måneds tid siden oppfordret deg til å spise opp Halloween-gresskaret ditt ved å lage puré av innmaten. Fra mitt 8-kilos gresskar laget jeg omtrent 5 liter gresskarpuré i moseapparatet som kobles til kjøkkenmaskinen. Noe av det ble frosset ned, noe ble suppe samme dag, og noe gikk altså til å bake punpkin pie.

Oppskriften under skyldes et uhell. Jeg holdt som vanlig på med flere ting på en gang: satte brøddeig, ryddet oppvask, snakket om planer framover med mannen, og skulle bake pumpkin pie etter en oppskrift fra frukt.no. Da kaken var ferdig stekt og jeg skulle rydde kjøkkenet oppdaget jeg at bakebollen med en vesentlig del av ingrediensene sto igjen på kjøkkenbenken (!).  I vanlige Pumpkin-pie oppskrifter skal nemlig krydderne blandes med både mel og bakepulver og så mikses inn i gresskar-røren. Det var altså denne blandingen jeg glemte. Men etter å ha smakt på kaken fant jeg ut at det egentlig bare er unødvendig ekstra-arbeid. Krydderne has rett i røren, og fyllet blir deilig fløyelsmykt og kremete når du dropper melet. Og så topper jeg med litt ekstra krydder, men det er selvfølgelig ikke nødvendig.

Oppskrift Gresskarpai
Paibunn:200 g hvetemel
150 g smør
2 ss vann

Gresskarfyll og topping:
172 ts salt
2 ts malt kanel
2 ts malt allehånde
1 ts malt ingefær
1 ts malt muskat
2 stk egg
2 dl sukker
3 ss smeltet smør
400 g tykk gresskarpuré
1 boks kondensert melk (vikingmelk)
2 ts vaniljesukker
2 ts melis

Ha alle ingrediensene til paibunnen i en kjøkkenmaskin og kjør til en fast deig. Legg den kjølig i omtrent en halvtime. Trykk deigen ut i en paiform (24cm). Prikk med gaffel og forstek paiskallet ved 200 grader i ca 10 minutter.

Pisk sammen egg, smør og sukker. Ha i gresskarpuré, melk, vanilje og salt, samt halvparten av mengden av krydderne: salt, kanel, allehånde, ingefær og muskat. Hell fyllet i paiskallet og stek ved 180 grader C i ca. 45 minutter eller til fyllet kjennes fast. La avkjøle over natten (eller minimum 2 timer, så fyllet setter seg skikkelig). Bland sammen resten av krydderne med 2 ts melis og dryss blandingen over paien før servering. Pynt gjerne med strimler av gresskar- eller appelsinskall. Server paien romtemperert med en god klatt pisket krem. 

1 kommentar:

  1. Hei. Kanskje dumt spørsmål, mener du 172 ts salt, eller 1/2 salt.

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr