søndag 25. mars 2012

Ostekake

Har du matskapet fullt av tørre småkaker, brukne kjeks eller kakerester? I så fall bør du utnytte situasjonen og imponere noen med en fristende ostekake. Kake- og kjeksrester er hoveingrediensen i bunnen på denne enkle og friske ostekaken. Det er dessuten en kjempefin påskekake, ikke bare på grunn av fargene, men fordi den ikke skal stekes i ovn og derfor er fin å lage hvis du skal tilbringe påsken på en god gammeldags hytte med bare parafinbluss (noe jeg skal).




Enkel ostekake med kjeksrester:
200-300 g kjeks og kakesmuler
120 g usaltet smør
3 dl vann1 pk sitrongelé
1 stor boks philadelphia-ost (300g)
120 g melis

Frø av en halv vaniljestang
1 pk kremfløte
Mango, bringebær eller annen frukt og bær.

Bunnen:
Smelt smøret. Ha et jevnt lag av kjeks/kakesmuler i en rund non-stick kakeform, ca 22 cm i diameter. Har du ikke kakeform med teflon- eller annet non-stick-belegg kan det være lurt å kle formen med plastfolie først. Drypp/hell det smeltete smøret over kakesmulene og trykk det godt sammen.

Fyllet:
Lag gelé som anvist på pakken, men bruk bare 3 dl vann. La geléen avkjøle mens du  forbereder resten. Rør kremost, melis og vaniljefrø glatt. Pisk krem. Rør osteblandingen og kremen forsiktig sammen med geléen, som ikke bør være mer enn fingervarm. Hell blandingen over kjekssmulene i kakeformen. Sett kaken kjølig over natten, eller minimum2-3 timer.


Pynt:
Kaken på bildet pyntet jeg med tynne skiver av mango som jeg hadde latt trekke i sukkerlake med stjerneanis, samt bringebær. Men du kan pynte med det du måtte ha for hånden av frukt og bær. Det kan være en god idé å prøve å tilpasse pynten etter hva slags kakerester du har brukt i bunnen. Jeg hadde kokoskaker i min bunn, og prøvde meg derfor på en slags "tropisk" variant - det ble absolutt ikke vondt!

1 kommentar:

  1. Nam nam, dette ser veldig godt ut. Liker at du er så flink til å gjøre restemat dekadent! Det trenger ikke være gjenoppvarmet pizza! Tusen takk :) Jeg er veldig glad i denne bloggen.

    SvarSlett

Subscribe

Labels

Flickr