søndag 7. februar 2010

Pai

Har du egg og mel i huset klarer du alltids å lage en pai av det du finner i kjøleskapet. Paier er supre for å få brukt opp rester av kokte eller stekte grønnsaker, kylling eller kalkun, osteskorper, påleggsskinke mm














Pai med hvit geitost, paprika og oliven

Paiskall:
3 dl hvetemel
150g smør
1 liten klype salt
2-3 ss kaldt vann

Smøret smuldres i melet, eltes godt sammen. Ha i vann og rør inn, men ikke for lenge for da blir deigen seig. Sett kaldt minimum 20 min, helst 1 time. Trykk deigen ut i en paiform. Stek på 200C i ca 20 min. Du kan helle tørre bønner eller erter i paiformen under forstekingen, så holder den formen bedre. Det går også an å blande en spiseskje tørkete urter i paideigen, feks timian og oregano.

Fyll:
4 egg og 1 pakke fetaost (den ekte varianten av geitemelk) røres godt sammen med litt pepper. Hell i paiskallet. Legg oppi 2 grillete paprikaer, skåret i strimler, og sorte oliven.

Jeg hadde litt manchego-ost liggende som jeg rev fint og strødde over til slutt.

Stekes 30-40 min på 180C

Andre forslag til fyll:
Fetaost, spinat og cherrytomater
Kyllingrester, soltørkete tomater og stekt squash
Skinkerest, purre og jarlsberg
Kalkunrester, gresskar og rødløk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Subscribe

Labels

Flickr